Rätt däck, slang och lufttryck till cykeln
Att cykla är enkelt, billigt och roligt, men glöm inte att ge din cykel lite kärlek emellanåt. I denna guide har vi samlat lite praktiska råd för hur du ska gå till väga för att förse din cykel med nya däck, slang, rätt lufttryck eller till och med fixa en punktering.Att hitta rätt cykeldäck och -slang är faktiskt enklare än vad man kan tro. Det du behöver veta för att köpa nya däck och slangar till cykeln är vilken dimension däcket har och vilken ventiltyp cykeln är utrustad med.
Däckets dimension
På sidan av cykeldäck finns alltid en märkning med information om viken dimension de är gjorda i. Det finns två typer av märkningar – i tum respektive millimeter. Exempel på dessa mått är 26*2,1″ (tum) och 54/559 millimeter. Siffrorna 26 respektive 559 är exempel på diametern och den kan inte ändras. Bredden, 2,1″ och 54 i exemplet, kan däremot varieras. Kontrollera bara så att ramen, skärmar eller andra delar inte tar i om du väljer ett bredare däck.
Utgå alltid från fälgens diameter när du köper ett nytt däck, eftersom den alltid ska vara densamma. Därefter väljer du bredd och däckmönster beroende på var och hur du använder din cykel. På jämna underlag rullar släta och smala hjul bäst, medan grovt mönstrade och breda däck ger bäst fäste i ojämn terräng.
Slangens dimension
Vilken slang du bör välja är helt beroende av däcket, så känner du till däckets dimension och vilken ventil du behöver blir det enkelt att välja rätt slang i butiken.
Grundregeln är att slangens rekommenderade bredd och omkrets behöver passa med däckets.
Exempel: Racerdäck med 700×23 på däckssidan, behöver en slang som är anpassad för 23mm bredd och 700 i omkrets. Så då väljer man som exempel en slang med 700×20-28mm. (dvs en slang anpassad för 20-28mm bredd. Man bör inte välja en slang som är för bred tex. 28-32mm, för då blir innerslangen för bred för däcket. Liknade problem får man om man väljer en för smal slang. Då den måste blåsas upp mer är den är konstruerad för för att fylla däckets volym med luft, vilket resulterar i kraftigt kortad livslängd och ökad risk för punktering.
I butiken kan du även få hjälp att översätta tum till millimeter eller vise versa.
Vilken ventil skall jag välja?
Vilken ventil du bör välja är enkelt. Köp samma som är originalmonterat på cykeln.
Ventilernas infästning i fälgen har olika dimension, så det är inte så enkelt att byta till annan än den som cykeln är byggd för.
Ventiltyperna är: 1: Racerventil, även kallad presta RV alt. FV. 2: Bilventil, även kallad schrader BV alt AV. 3: Vanlig cykelventil, även kallad blixtventil, Dunlop, CV alt. DV.
Lufttryck i cykeldäck
Lufttrycket i däcket har en förvånansvärt stor påverkan på cykelns egenskaper och rätt lufttryck förhindrar däckslitage samtidigt som det är det bästa skyddet mot punktering. Dessutom rullar däcken mycket lättare när trycket är rätt inställt. Vilket lufttryck som passar din cykel står vanligtvis angivit på sidan av däcket. Generellt sett rekommenderas följande tryck för de olika cykeltyperna:
Grundregeln är att ju högre trycket är desto mer vikt kan däcket bära. Dessutom behöver smala däck ett högre tryck än breda för att kunna bära upp den högre belastningen.
Instruktionsfilm: Så monterar du ett MTB-däck
I denna instruktionsfilm från Continental får du en tydlig och praktisk genomgång av hur du bäst monterar nya däck och slang på din mountainbike för bästa säkerhet och prestanda. Continental är officiell leverantör till Vasaloppet och Cykelvasan och alla som ska cykla Vasan rekommenderas starkt att se filmen för lära sig alla tips och tricks. Språk: Engelska.
Instruktionsfilm: Åtgärda en punktering på ett MTB-däck
I denna instruktionsfilm från Continental får du en tydlig och praktisk genomgång av hur du går till väga för att åtgärda en punktering på ett MTB-däck för bästa säkerhet och prestanda. Continental är officiell leverantör till Vasaloppet och Cykelvasan och alla som ska cykla Vasan rekommenderas att se filmen för lära sig alla tips och tricks. Språk: Engelska.